Czy optymalizacja serwisu jest konieczna ?

Jest to dosyć często zadawane pytanie podczas rozmów dotyczących promocji serwisu www w wyszukiwarkach internetowych. Na samym wstępie tego artykułu należy dokonać rozróżnienia pomiędzy działaniami składającymi się na pozycjonowanie oraz działaniami składającymi się na optymalizację serwisu www.

Co to jest optymalizacja stron internetowych ?

Optymalizacja stron internetowych (ang. search engine optimisation) często jest utożsamiana z pozycjonowaniem co nie do końca ma swoje potwierdzenie w praktyce. Optymalizacja w przeciwieństwie do pozycjonowania polega głównie na przeprogramowaniu struktury serwisu internetowego. Modyfikacji poddawane są tutaj wszystkie istotne elementy, na podstawie których wyszukiwarki rankingują strony internetowe.

Tego typu działania sprawiają, że zoptymalizowany serwis www staje się lepiej rozpoznawany oraz znacznie bardziej interesujący dla wyszukiwarek internetowych. Można jednoznacznie stwierdzić, że optymalizacja jest jedynie pewną częścią całości jaką jest pozycjonowanie, z tymże jest to dosyć istotna część określająca jakość "materiału" przeznaczonego do pozycjonowania.

Pozycjonowanie stron www

Co to jest Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron www (ang. web positioning) to działania, których głównym celem jest umieszczenie firmowej strony www na szczytowych pozycjach listy wyników zwracanych przez wyszukiwarki internetowe dla najistotniejszych fraz kluczowych związanych z działalnością firmy.

Działania określane jako pozycjonowanie składają się z wielu strategii oraz technik, których efektem jest zwiększenie popularności serwisu internetowego. W sytuacji gdy pozycjonowany serwis internetowy jest odpowiednio (z użyciem dosyć skomplikowanych mechanizmów informatycznych) zoptymalizowany istnieje duże prawdopodobieństwo osiągnięcia wysokiej pozycji na liście wyników zwracanych przez wyszukiwarki internetowe.

Innymi słowy posiadając właściwie zoptymalizowany serwis www posiadamy odpowiedni „materiał” dla działań składających się na pozycjonowanie.

Z tego co zostało przedstawione powyżej wynika, że zarówno pozycjonowanie jak i optymalizacja to dwie różne usługi jednakże prowadzące do tego samego celu jakim jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania zwracanych przez wyszukiwarki internetowe.

Uproszczając jeszcze bardziej można powiedzieć, że są to usługi uzupełniające się wzajemnie, co oznacza że skoncentrowanie pracy jedynie na działaniach związanych np. z pozycjonowaniem pomijając w tym przypadku optymalizację może skutkować, że efekty osiągnięte w ten sposób będą dużo mniejsze niż w przypadku zastosowania obu tych czynności jednocześnie. Mamy tu do czynienia z tak zwanym efektem synergii gdzie pozycjonowanie oraz optymalizacja wzajemnie potęgują efekty działań promocyjnych dla każdego serwisu internetowego.

Czy sama optymalizacja wystarczy ażeby osiągnąć wysoką pozycję ?

Jednym z decydujących czynników określającym kolejność pozycji na liście wyników wyszukiwania dla danej frazy kluczowej jest stopień konkurencyjności związany właśnie z tą frazą kluczową.

1

W przypadku fraz lub słów kluczowych charakteryzujących się niskim natężeniem konkurencyjnym optymalizacja może okazać się głównym czynnikiem decydującym o zajmowanej pozycji. W tego typu sytuacji należałoby skoncentrować prace na działaniach optymalizacyjnych z zastosowaniem łagodniejszych strategii oraz technik budowania popularności strony internetowej.

2

W innych przypadkach gdzie konkurencyjność na daną frazę kluczową jest średnia lub wysoka zastosowanie działań optymalizacyjnych jak i działań wchodzących w skład pozycjonowania staje się jedyną drogą do umieszczenia firmowej strony www na szczytowych pozycjach listy wyników wyszukiwania.

3

Natomiast pozycjonowanie nie zoptymalizowanego serwisu internetowego jest działaniem obarczonym dużym stopniem niepowodzenia. Głównym powodem jest to że „materiał” tzn. serwis internetowy, jaki poddawany jest procesowi pozycjonowania nie jest w pełni dostosowany do współczesnych mechanizmów, na podstawie których wyszukiwarki rankingują strony internetowe. Ażeby wyeliminować obszary powodujące niewłaściwe interpretowanie serwisu www przez  wyszukiwarki w niektórych przypadkach wystarczy jedynie dokonać kilku istotnych zmian, natomiast  w innych przypadkach konieczne staje się przeprogramowanie serwisu internetowego.

Jak widać z treści artykułu skuteczne pozycjonowanie serwisu internetowego zazwyczaj zawsze łączy się z działaniami optymalizacji tegoż serwisu Obierając za cel uplasowanie serwisu internetowego na szczytowych pozycjach dla danej frazy kluczowej niezbędne jest posiadanie solidnego „materiału” w postaci profesjonalnie zoptymalizowanego serwisu www.

Strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić. Zapoznaj się z Polityką Cookies.Zamknij